Actuele thema's


Positief blijven in roerige tijden!

Het is een rare tijd, waarin we continue worden geconfronteerd met angst. Je kunt geen radio of televisie aanzetten of het gaat over Corona.

Van steeds meer mensen om mij heen hoor ik dat de rek er uit is. Mensen zijn sneller moe en geïrriteerd. Familie, vrienden en collega’s worden gemist. Ikzelf heb soms het gevoel alsof er een grauwe deken van negativiteit over ons heen hangt. De focus lijkt naar het negatieve te verschuiven.

Ik wil je dan ook handvaten geven om een negatieve ervaring om te zetten naar iets positiefs. Daarna zal ik je uitleggen waarom dat nu juist zo belangrijk is en welke invloed van ons brein hierop heeft.

Positief worden en blijven. Hoe?

* Sta dagelijks stil bij de positieve gevoelens, gedachten en ervaringen;

* Wees dankbaar voor de mooie dingen;

* Benader je angsten vanuit liefde, veroordeel jezelf er niet om. Ook dit is een positieve ervaring voor jouw hersenen (lees hier verderop m eer over!);

* Kies ervoor om bij iedere (negatieve) ervaring te zoeken naar de positieve kanten! Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het gaat. Een mooie manier om dit te doen, is door te werken met het 5G model.

Het 5G model

Het 5G model is een model dat afkomstig is uit de cognitieve gedragstherapie om uit te leggen hoe een kettingreactie werk. Het model maakt je gedachten, gevoelens en gedrag inzichtelijk waardoor je patronen gaat herkennen en ook leert om op een andere manier naar de situatie te kijken. Niet de gebeurtenissen zelf zorgen er voor hoe jij je voelt, maar de manier waarop je er naar kijkt! Oefen jezelf om de positieve weg te bewandelen!

Aan de slag met het 5G model? Ga als volgt te werk.

* Beschrijf de gebeurtenis. Waar was je, met wie was je en wat gebeurde er?

* Welke gedachten gingen er door je heen?

* Welk gevoel riep dit bij jou op?

* Wat deed je?

* En wat gebeurde er toen?


Doe hetzelfde opnieuw, alleen nu vanuit een positieve benadering.

* Beschrijf de gebeurtenis. Waar was je, met wie was je en wat gebeurde er?

* Wat had op dat moment een helpende gedachte geweest?

* Hoe zou je je dan gevoeld hebben?

* Wat zou je dan doen?

* Wat zou er dan kunnen gebeuren?


Je kan hem ook andersom beredeneren.

* Wat had je gewild dat er zou gebeuren?

* Wat had je daarvoor kunnen doen?

* Hoe had je je daarbij gevoeld?

* En wat voor gedachten passen hier dan bij?


Maar wat doet angst eigenlijk met ons?

Al sinds de oertijd (toen we nog werden aangevallen door bizons) benadrukken onze hersenen het negatieve. Psychologen noemen dit de ‘negativiteit bias’. Negatieve ervaringen oefenen grotere psychologische impact op ons uit dan positieve ervaringen van gelijke omvang. Maar waarom?

Eigenlijk is er een vrij logische verklaring voor. Onze hersenen hebben als belangrijkste functie om ons te helpen overleven! We zijn daarom van nature extra alert op alles wat maar gevaarlijk voor ons kan zijn. De angst die nu door veel mensen ervaren wordt, zorgt voor stress in het lichaam. En in geval van stress neemt ons reptielenbrein het over. We vallen dan terug in het mechanisme van vechten, vluchten of bevriezen.

Dit mechanisme vindt plaats onder invloed van het hormoon Cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat we snel kunnen reageren op een levensbedreigende situatie, maar het zorgt er ook voor dat andere systemen zoals het immuunsysteem wordt onderdrukt. Overleven is nou eenmaal belangrijker dan een snotneus, zou je denken! Maar juist in deze tijd hebben wij ons immuunsysteem zo hard nodig! Dus om fit, gezond en blij deze periode door te komen, hebben we vooral vertrouwen en positieve gedachten nodig. Heeeel veel positieve gedachten!

We kunnen onze evolutionaire ontwikkeling niet veranderen, maar we kunnen wel de manier waarop we omgaan met positieve en negatieve prikkels veranderen en onze gedachten leren sturen. We weten nu dat de negatieve prikkels zwaarder wegen dan de positieve prikkels. Om gelijk te blijven aan de negatieve prikkels, hebben we 3x zo veel positieve prikkels nodig!